cultura

La Diputació de Castelló reforça la seua aposta cultural amb més de 500 actuacions per tota la província durant 2025

La programació cultural arriba als 135 municipis i es completa amb una àmplia oferta nadalenca baix el lema Viu el Nadal amb la Diputació

Sergio Sola Ponce

1 minut

Belén monumental i interactiu

La Diputació Provincial de Castelló ha intensificat el seu compromís amb la difusió cultural al llarg de 2025, acostant la cultura a tots els racons del territori amb més de 500 actuacions programades en el conjunt de la província. Eixa xifra suposa un increment del 25 % respecte a l'any anterior i consolida una programació diversa que ha arribat a la totalitat dels municipis castellonencs.

Des de l'inici de l'any, la institució provincial ha fet valdre l'abast i la varietat de les iniciatives impulsades, entre les quals es troben programes com Diputació a Escena, Nadales, parcs infantils, cinema i la Trobada de Bandes. Totes estes propostes han contribuït a convertir Castelló en un gran escenari cultural, tal com ha destacat la presidenta de la Diputació, Marta Barrachina

Cultura per a tots els municipis

La presidenta ha subratllat el compromís del Govern Provincial per facilitar l'accés a la cultura a tota la ciutadania, assenyalant que la programació desenvolupada durant 2025 ha abastat tots els àmbits culturals i ha arribat als 135 municipis de la província. L'objectiu, segons ha explicat, és garantir una oferta cultural variada, de qualitat i accessible, independentment de la grandària o la ubicació de cada localitat.

En este sentit, Barrachina ha remarcat que la cultura constitueix un dels pilars fonamentals per al desenrotllament dels pobles i ha insistit en la importància de què tots els municipis tinguin l'oportunitat de gaudir d'activitats culturals que enriqueixin la vida diària dels seus veïns i veïnes.

Més de 500 actuacions i suport a entitats culturals

Al llarg de 2025, la Diputació ha patrocinat més de 500 actuacions culturals, de les quals cadascun dels 135 municipis ha gaudit d'entre una i quatre activitats finançades per la institució. Estes actuacions inclouen espectacles professionals de teatre, dansa, música, circ i tallers, organitzats en col·laboració amb els ajuntaments a través de programes com Diputació a Escena.

L'oferta s'ha completat amb iniciatives com la Trobada de Bandes, subvencions per a ajuntaments de menys de 300 habitants destinades al cinema d'estiu i ajudes per a municipis de menys de 5.000 habitants per a la prestació del servei de parcs infantils. A més, el calendari cultural ha incorporat propostes com el Dolç Festival, el cicle Cúpules Blaves, Cortometrando, el Festival de Corals, espectacles pirotècnics, Letras del Mediterráneo, exposicions, Cafenet Working, el Premi Narrativa Josep Pascual Tirado i Talent Creatiu, entre altres.

Paral·lelament, la Diputació ha concedit un total de 651 subvencions en matèria cultural per a donar suport a l'activitat d'associacions i entitats privades al llarg de l'any.

Programació nadalenca i tancament de l'any cultural

Per a tancar 2025 i iniciar 2026, la Diputació ha organitzat una completa programació nadalenca baix el lema Viu el Nadal amb la Diputació. Entre les activitats destaca el cicle de concerts corals Nadals a la província de Castelló, començat el 23 de desembre, amb un recorregut per nadales tradicionals interpretades pel cor mixt Música Viva. Eixe cicle finalitza hui amb una actuació en l'Església de Sant Llorenç de Càlig

La programació nadalenca s'ha vist reforçada amb un Betlem monumental i interactiu instal·lat en la Plaça de les Aules fins al 6 de gener, que s'ha consolidat com una de les principals atraccions de la capital, amb una mitjana diària de 3.300 interaccions. A més, l'Espai Cultural Obert ECO Les Aules acull l'exposició Llum que il·lumini el traç, amb motiu del 25è aniversari de la Fundació pintor Joan Simó, oberta al públic fins al 24 de gener de 2026.