'Un acto de amor', del fotògraf Pablo Chacón Sanchis (València, 1976), és la nova exposició que acollirà l'Espai Cultural Obert-ECO Les Aules de Castelló. Un assaig en imatges fotogràfiques sobre l'amor transmès a través d'objectes reals pertanyents a persones afusellades en la Paredassa d'Espanya (Paterna) en els anys 40, durant la repressió franquista a València. Un treball de recerca durant anys per a trobar les poques persones vives que encara guarden aquestes relíquies familiars.Aquesta mostra obrirà les seues portes el divendres 5 de maig, a les 12.00. Eixa mateixa vesprada, a les 18.00, tindrà lloc una visita guiada a càrrec del propi artista. L'accés a l'espai expositiu del departament de Cultura de la Diputació de Castelló serà gratuït de dilluns a dissabte (10.00-14.00 i 17.00-21.00) fins al 17 de juny.L'exposició de Pablo Chacón reuneix una selecció de fotografies d'objectes personals i documents arreplegats per Leoncio Badía Navarro de les fosses comunes i el cementeri de Paterna, així com dels seus voltants, en una zona coneguda com El Cami de la Sang. Jugant-se la seua pròpia vida, Leoncio, un home humil que va ser obligat a ser l'enterrador de Paterna, arreplegava objectes de les persones hores després de ser assassinades per a donar-li-les als familiars que acudien al cementeri després de la notícia dels afusellaments. Objectes que mai van ser enterrats.Només en la localitat de Paterna van ser assassinades 2.238 persones després de la fi de la Guerra Civil. Després del silenci imposat durant dècades al voltant de la dictadura franquista, diversos fotògrafs comencen a fer treballs documentals sobre les labors d'exhumació i identificació de víctimes de la Guerra Civil i de la posterior repressió, una labor realitzada per antropòlegs voluntaris i familiars de víctimes.Pablo Chacón va estudiar Enginyeria a la Universitat Politècnica de València. Com a fotògraf, aborda la realitat des d'una òptica social i documental. Desenvolupa els seus projectes amb curiositat forense i l'afany de comprendre el poder metafòric i representatiu d'una imatge. "Quan tinc l'objecte a la mà recupere les sensacions. No el record, només les sensacions". La seua labor professional es divideix entre el treball com a freelance i com a professor de fotografia. Des de 2010 col·labora en XL Semanal, 7-Naiz i Ara, entre altres mitjans. Ha sigut coorganitzador del festival internacional de fotoperiodisme Photon i és part de l'equip creador del Diari Indultat.El seu treball ha sigut exposat en festivals com PhotoEspaña, Seminario de Fotografía i Periodismo d'Albarracín o Fotopress de La Caixa, acumulant diversos premis. Disparar a l'objecte de front és la forma més sintètica, intensa i vertadera de transmutar certs elements i connectar amb l'espectador. L'ombra que projecta cada objecte depèn del context de cadascun d'ells. Ja siga les restes d'un accident de trànsit (Autopsia, 2012), armes de suïcides (Colapso, 2015), plàstics ingerits per criatures marines (Gástrico, 2019) o els objectes guardats per Leoncio Badía, els seus assajos fotogràfics funcionen com una síntesi visual que esprem el poder evocador dels objectes.