El Museu d’Art Contemporani Vicente Aguilera Cerni (MACVAC) de Vilafamés donarà veu a mares per a trencar amb els discursos patriarcals sobre la maternitat en les creacions artístiques i situar-les en l’àmbit públic com a creadores. Nerea Bella García, seleccionada en l’última convocatòria de ‘Reset. Relectures de gènere i multiculturalitat’, que impulsa el Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana (CMCV), durà a terme el seu projecte ‘Mater’ en el museu castellonenc per a replantejar què suposa i com es concep ser mare a través de l’art.“La narració històrica ha sigut construïda, generalment, des de la perspectiva masculina i etnocèntrica, oblidant i invisibilitzant la contribució de les dones. Per això, és necessari repensar aquest relat i desenvolupar una visió molt més igualitària i justa. Amb aquesta finalitat vam impulsar en 2017 la convocatòria ‘Reset’, que ofereix una perspectiva de gènere àmplia, reflecteix la diversitat cultural i visibilitza col·lectius fins ara no representats en els espais culturals com mereixen”, explica José Luis Pérez Pont, director del CMCV.
‘Mater’: un nou discurs sobre la maternitat a Vilafamés
“Per a mi suposa un nou horitzó, un repte molt important. Soc molt jove i encara no tenia experiència en una altra convocatòria, però sí que tenia clar que volia participar en ‘Reset’. Vaig treballar en un museu de l’Espanya buidada i va ser ací on em vaig adonar que era necessària una revisió històrica de la producció cultural relacionada amb la maternitat, per la qual cosa vaig començar a plantejar-me ‘Mater’ i ara sent una gran il·lusió pel que descobriré en aquests mesos de treball”, explica Nerea Bella (les Alqueries, 1998).Graduada en Història i Patrimoni per la Universitat Jaume I de Castelló (UJI), Bella ha fet el màster en Investigació Aplicada en Estudis Feministes de Gènere i Ciutadania de la mateixa universitat, així com el màster de Ciències de les Religions: Història i Societat, de la Universitat Pablo de Olavide de Sevilla. “S’ha investigat molt sobre maternitat des dels setanta i són moltes les obres clàssiques que reflecteixen com s’han mantingut en l’àmbit privat les dones amb l’excusa de ser mares. Amb ‘Mater’, el MACVAC oferirà una nova lectura de la maternitat en què reben el paper central que mereixen i es converteixen en creadores a partir de la seua experiència”, destaca.En aquest sentit, la investigadora explica que l’objectiu és donar veu a dones mares, persones vinculades a la maternitat o interessades en el tema i que oferisquen la seua perspectiva sobre la seua representació artística amb obres que conformen el fons del museu: “Crearem una tribu el més gran possible en la qual participaran dones d’associacions feministes, de grups de lactància, del municipi, de l’Institut Universitari d’Estudis Feministes i de Gènere Purificación Escribano de l’UJI, una comare, dones jubilades… que compartiran la seua experiència mentre realitzen una activitat en un ambient tranquil i íntim”.Segons detalla, més que crear, amb les activitats es pretén “fer del museu un espai comunitari”. “Una de les activitats consistirà a interactuar amb obres del museu relacionades amb aquest tema i, a partir del que els suggerisquen, crearan una obra pròpia amb tota mena de tècniques plàstiques. Amb la mostra d’aquestes creacions s’exposaran aquests discursos col·lectius que completen el relat històric. El més valuós, més enllà de fer-les creadores i de situar-les en un espai públic com és el museu, és aquest intercanvi de reflexions que compartiran al llarg de les sessions amb les obres del MACVAC com a element mediador”, hi afig.‘Reset. Relectures de gènere i multiculturalitat’
Entre febrer i desembre, els dos projectes seleccionats d’aquesta convocatòria treballaran en aquesta relectura amb l’acompanyament del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, que destina 11.800 euros (5.900 euros per projecte seleccionat) a honoraris, producció i desplaçaments. “El valor simbòlic d’aquesta convocatòria és molt important. Construïm un discurs històric que contribueix a la igualtat en la societat i ho fem amb obres de museus com a elements mediadors, de manera que les persones participants interactuen, fan seua l’obra”, destaca Pérez Pont.En aquesta convocatòria del Consorci de Museus, els projectes seleccionats han sigut ‘Mater’, de Nerea Bella, per al MACVAC de Vilafamés, i ‘Màtria’, d’Irene Ballester, per al Museu de Belles Arts de València. Els dos han sigut seleccionats pel jurat, format per la presidenta de la Comissió Cientificoartística del CMCV, Carmen Amoraga, i integrat per Cristina Martínez Alarcón, a proposta de l’Institut de les Dones; Elisa Lozano Chiarlones, a proposta de l’Associació Nacional d’Investigadors en Arts Visuals - ANIAV); Isabel Tejeda Martín, a proposta de l’Associació de Dones en Arts Visuals - MAV), i José Luis Pérez Pont, director del CMCV.En el cas de ‘Màtria’, en el Museu de Belles Arts de València, Irene Ballester proposa sis nous itineraris o relectures d’obres que fomentaran la discussió sobre qüestions relacionades amb la igualtat, la pluralitat i la inclusió partint de les obres del museu. L’objectiu és reflexionar sobre la societat que volem, denunciant la societat en què vivim, representada amb narratives patriarcals que han conformat la nostra quotidianitat.