La Regidoria d'Urbanisme i Serveis Públics, en col·laboració amb la Tinença d'Alcaldia del Grau i Ecovidrio, ha desenvolupat el divendres la campanya «Sant Pere Recicla en Verd» en el Dia de les Paelles de les festes de Sant Pere del Grau, a Castelló. La iniciativa, de sensibilització ambiental, ha reunit aproximadament 1.000 persones i ha buscat fomentar el reciclatge de vidre en una de les jornades amb major participació ciutadana i generació de residus del calendari festiu.
Accions de sensibilització en el Passeig Bonavista
L'activitat s'ha dut a terme entre les 11.00 i les 14.00 hores en el Passeig Bonavista. Un equip d'educació ambiental ha recorregut les colles i penyes participants per a informar sobre la correcta separació dels envasos de vidre i promoure el seu depòsit en els iglús verds habilitats en el recinte.
A més, la campanya ha comptat amb una carpa oberta a la ciutadania, on s'han organitzat jocs i dinàmiques participatives per a explicar els beneficis ambientals del reciclatge de vidre. L'espai també ha incorporat un photocall en el qual les persones participants s'han pogut emportar una fotografia impresa com a record.
Valoració municipal
El regidor d'Urbanisme i Serveis Públics, Sergio Toledo, ha visitat la zona habilitada per a saludar els educadors ambientals i interessar-se pel desenvolupament de la jornada. Ha assenyalat que «estes festes són una excel·lent oportunitat per a demostrar que la diversió i el compromís amb el medi ambient poden i deuen anar de la mà».
Toledo ha afegit que amb esta campanya s'ha volgut facilitar el reciclatge de vidre a les penyes i colles participants en les paelles de Sant Pere i animar els assistents a convertir-se en protagonistes d'unes festes «cada vegada més sostenibles».
Per la seua part, la tinenta d'alcalde del Grau, Ester Giner, ha valorat de forma positiva la iniciativa i ha destacat que en el Dia de les Paelles «s'ha tornat a demostrar que la ciutadania respon i col·labora contribuint a reciclar els seus envasos de vidre». Giner ha subratllat a més que es tracta d'«un xicotet gest que costa molt poc, però té un enorme valor per al medi ambient».
El paper de la participació ciutadana
El gerent d'Ecovidrio a la Comunitat Valenciana, Manuel Sala, ha recordat que el Dia de les Paelles concentra una gran activitat i, per tant, també un important volum d'envasos de vidre que han de depositar-se correctament en els seus contenidors. Segons ha assenyalat, la participació ciutadana és clau perquè estos residus es reciclen de forma adequada i puguen convertir-se en nous envasos de manera indefinida.
L'organització ha aprofitat la campanya per a insistir que el vidre depositat en els contenidors es recicla al 100 % i s'utilitza per a fabricar nous envasos sense perdre les seues propietats originals. També ha subratllat que l'ús de calcí —vidre reciclat— evita l'extracció de matèries primeres, reduïx l'erosió del sòl i la desforestació, i minimitza l'emissió de CO₂ en el procés de fabricació, a més d'estalviar energia.