El ple de l'Ajuntament de Castelló corresponent al mes d'octubre s'ha celebrat el 29 d'octubre de 2026, coincidint amb el primer dia de dol oficial per l'accident ferroviari ocorregut a Urda, en la província de Toledo, que ha deixat fins al moment 69 persones mortes i centenars de ferits.
La sessió ha començat amb un minut de silenci per les víctimes de la DANA, quan s'ha complit el segon aniversari, i també per les víctimes de l'accident ferroviari d'Urda. Eixe minut de silenci s'ha realitzat tal com estava previst des del dilluns per acord dels portaveus dels grups municipals.
A més, per acord de tots els grups municipals, el ple s'ha limitat a la votació dels assumptes de la part resolutiva del ple ordinari, sense debat ni explicació de vot. Les mocions dels grups polítics, corresponents al despatx extraordinari, s'han ajornat al ple del mes de novembre.
Renúncia d'un regidor i modificacions pressupostàries
Entre els assumptes tractats, el ple ha pres coneixement de la renúncia de Jorge Ribes Vicente al seu càrrec de regidor del Grup Municipal PSPV-PSOE, presentada dies arrere.
D'altra banda, s'ha aprovat inicialment una modificació del pressupost municipal mitjançant suplements de crèdit per import d'1.850.000 euros, finançada amb romanent de tresoreria.
D'eixa quantitat, 1.000.000 d'euros s'han destinat a l'amortització anticipada d'un préstec, 750.000 euros a l'adequació d'instal·lacions esportives i 100.000 euros a interessos de préstecs.
Així mateix, s'ha aprovat la modificació de l'annex de subvencions nominatives, que ha recollit aportacions de 9.000 euros a FANUCAS, 12.000 euros a Más de Dos Familias Numerosas, 100.000 euros a la Fundació Dany Cerebral Ateneu Castelló, 50.000 euros a COCEMFE Castelló i 67.004,54 euros a la Fundación Salud y Comunidad. Estes aportacions han correspost a programes d'atenció a les famílies i a actuacions en les instal·lacions de les entitats socials.
Esports i Hisenda
El ple ha aprovat inicialment una modificació del pressupost del Patronat Municipal d'Esports mitjançant crèdits extraordinaris per import de 45.000 euros. Eixa quantitat ha correspost a una subvenció nominativa al Club La Plana Sports Castellón per al comiat i homenatge a Roberto Bautista.
L'acord s'ha aprovat amb els vots favorables del PP, Vox i Compromís i l'abstenció del PSPV-PSOE.
En l'apartat d'Hisenda, el ple ha aprovat dos reconeixements extrajudicials de crèdit per imports d'1.687.472 euros i 656.452 euros. Ambdós acords s'han aprovat amb els vots favorables de l'equip de govern, format per PP i Vox, i les abstencions del PSPV-PSOE i Compromís.
Mobilitat i vivendes d'ús turístic
En matèria d'Urbanisme i Servicis Públics, el ple ha aprovat definitivament la modificació puntual del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de Castelló per a incorporar la Zona de Baixes Emissions. El document havia sigut sotmés a informació pública durant quaranta-cinc dies, sense que es presentaren al·legacions.
Finalment, el ple ha acceptat la delegació de competències de la Generalitat per a iniciar, instruir i resoldre procediments sancionadors per infraccions lleus, greus i molt greus en matèria de vivendes d'ús turístic situades en el terme municipal, així com per a revisar els actes administratius derivats d'estos procediments.
L'acord ha inclòs sol·licitar l'adhesió al conveni marc subscrit entre la Generalitat i la Federació Valenciana de Municipis i Províncies i aprovar el conveni singular d'adhesió.
Les labors d'inspecció han correspost a la Policia Local i al personal tècnic de la Secció de Control Urbanístic, mentre que esta secció s'ha encarregat de tramitar els expedients sancionadors. L'Ajuntament ha assumit estes funcions amb mitjans municipals i ha gestionat la recaptació de les sancions imposades.