L'oratge fa un gir a Castelló: de més de 40 graus a tempestes, granís i una baixada de les temperatures

Després d'un dimecres amb avís taronja i màximes que poden arribar als 43 ºC en alguns municipis, la província afrontarà un dijous més inestable i un progressiu descens tèrmic cap al cap de setmana.

Guardar

Un home i una dona passegen sota la pluja a Castelló
Un home i una dona passegen sota la pluja a Castelló
Afegeix CastellóExtra.com com a font preferida de Google de forma gratuïta. Mantén-te informat amb les últimes notícies d'actualitat.
Activar ara

Castelló està a punt de passar d'un extrem meteorològic a un altre. Després d'un dimecres 19 d'agost marcat per la calor extrema, el vent de ponent i temperatures superiors als 40 ºC en diferents punts de la província, el temps començarà a canviar amb l'arribada d'una major inestabilitat, possibilitat de tempestes i un progressiu descens dels termòmetres.

La jornada d'este dimecres està sent especialment complicada. AEMET manté avisos per altes temperatures a la província i les previsions apunten a valors de fins a 43 ºC en punts del sud de Castelló. Municipis com Onda poden assolir eixa xifra, mentre que a l'Alcora i Azuébar s'esperen aproximadament 41 ºC i en altres punts també es poden assolir o superar els 40 graus.

No obstant això, esta calor no es mantindrà amb la mateixa intensitat durant els pròxims dies. El dijous 20 arribarà acompanyat d'un augment de la inestabilitat i possibilitat de pluges i tempestes, que poden produir-se amb granís i fortes ratxes de vent. Al mateix temps, les temperatures iniciaran un descens que es farà més evident segons avance la setmana.

El canvi no significa que la calor desaparega de colp. L'ambient continuarà sent plenament estiuenc i caldrà parar atenció a l'evolució de les tempestes. La previsió meteorològica dibuixa, no obstant això, un escenari molt diferent al de les hores més sufocants d'este dimecres.

Les tempestes entren en escena este dijous

Després de la calor extrema arribarà la inestabilitat. La previsió per al dijous contempla la possibilitat de pluges i tempestes a la Comunitat Valenciana, amb fenòmens que poden anar acompanyats de granís i ratxes fortes de vent.

El canvi té especial interés després d'una jornada dominada pràcticament per complet per la calor i els cels clars. L'aparició de nuvolositat i tempestes suposarà un gir en el panorama meteorològic, encara que no necessàriament una jornada tranquil·la.

De fet, una tempesta d'estiu pot provocar canvis molt ràpids en les condicions locals. En qüestió de poc de temps poden aparéixer ratxes intenses de vent, descensos bruscos de temperatura o granís, per la qual cosa els qui tinguen previstes activitats a l'aire lliure hauran de seguir l'evolució dels avisos meteorològics.

AEMET pot modificar els nivells d'avís segons s'acoste el moment i evolucione la situació atmosfèrica. Per això, la previsió ha d'entendre's com un escenari subjecte a actualització, especialment en allò relacionat amb la localització exacta i la intensitat de les tempestes.

Les temperatures començaran a baixar a Castelló

L'altra gran novetat serà el descens tèrmic. Després dels registres extraordinàriament alts del dimecres, les previsions apunten que les temperatures aniran perdent força i que el canvi serà més perceptible cap al final de la setmana.

La diferència pot resultar considerable en eixos municipis que este dimecres se situen per damunt dels 40 graus. No obstant això, una baixada del termòmetre des de valors extrems no implica necessàriament l'arribada de temperatures fresques: agost continuarà deixant ambient càlid en bona part de la província.

El descens serà especialment ben rebut després d'una jornada en la qual inclús Castelló de la Plana pot aproximar-se als 39 ºC i alguns punts de l'interior i sud provincial poden superar clarament la barrera dels 40.

La tendència cap al cap de setmana és de temperatures més contingudes. Les previsions disponibles apunten que l'episodi de calor extrem perdrà intensitat, encara que serà necessari seguir les actualitzacions per a determinar quant baixaran finalment els termòmetres en cada zona de Castelló.

El risc d'incendis continuarà sent molt elevat

Que baixen les temperatures no significa que desaparega immediatament un dels principals problemes d'estos dies. Tota la Comunitat Valenciana es troba baix nivell 3 de preemergència per risc d'incendis forestals, una situació que obliga a mantindre importants restriccions.

L'episodi d'este dimecres reunix diversos dels ingredients més desfavorables per al mont: calor molt intens, humitat baixa, vent i vegetació seca. AEMET havia advertit precisament d'índexs extrems de perill d'incendis i d'una elevada capacitat de propagació en cas d'iniciar-se un foc.

La possible aparició de tempestes afig un altre element que ha de tindre's en compte. Encara que puguen deixar precipitacions, les tempestes no sempre suposen automàticament una millora del risc forestal, especialment quan són irregulars o apareixen acompanyades de fortes ratxes de vent.

Per este motiu, les restriccions i recomanacions establides per Emergències han de respectar-se amb independència que en un determinat municipi es produïsca una baixada puntual de temperatura o arribe a ploure.

Del ponent i els 43 graus a un final de setmana molt diferent

El contrast pot convertir-se en una de les imatges meteorològiques de la setmana a Castelló. El dimecres està deixant un escenari dominat pel sol, el ponent i temperatures que poden arribar a 43 ºC en alguns municipis, mentre que les següents jornades portaran major inestabilitat i uns termòmetres progressivament més baixos.

El primer canvi començarà a percebre´s este dijous. La possibilitat de tempestes farà necessari mirar no sols la temperatura màxima, sinó també els avisos relacionats amb pluja, granís i vent.

Després, l'atenció es traslladarà al descens tèrmic. La previsió apunta que el cap de setmana serà menys extrem que este dimecres, quan algunes localitats de Castelló poden registrar valors extraordinàriament elevats per a la segona mitat d'agost.

Castelló passa així en qüestió d'hores de vigilar els 40 graus a mirar també al cel. La calor no desapareixerà immediatament, però l'episodi més extrem començarà a perdre força i donarà pas a un escenari més inestable. Tempestes, possible granís, vent i una baixada de les temperatures marcaran el següent capítol d'una setmana meteorològicament molt canviant.