Burriana ha donat a conéixer la imatge corporativa del futur Museu Cardenal Tarancón, un espai que l'Ajuntament ha vinculat a la figura del cardenal amb un disseny basat en la seua firma i en elements de l'escut cardenalici. La presentació ha tingut lloc en el saló de plens municipal i ha servit també per a detallar l'estat del projecte de rehabilitació de l'immoble que albergarà el museu.
Una identitat gràfica inspirada en la seua firma
La proposta gràfica ha conservat el cognom manuscrit de Tarancón i ha donat protagonisme a la "T" característica de la seua firma. Segons el disseny presentat, la creu de l'escut s'ha modernitzat i simplificat per a mantindre el seu vessant religiós i la seua referència a l'Església, en un símbol que el consistori ha volgut associar a la trajectòria del cardenal com a president de la Conferencia Episcopal Espanyola entre 1971 i 1981.
L'Ajuntament ha conclòs recentment la redacció del projecte bàsic i d'execució per a la rehabilitació de l'edifici. A més, ha reservat 260.000 euros en els pressupostos municipals per a esta actuació, el pressupost d'execució de la qual ascendix a 190.066,80 euros i preveu l'adequació integral de 315 metres quadrats construïts destinats a ús museístic i servicis complementaris.
Rehabilitació, accessibilitat i llegat personal
El pla contempla la modernització de les sales amb solucions d'alta eficiència energètica i accessibilitat total, amb entrada independent des del Racó de l'Abadia. El museu albergarà el llegat personal cedit per la família, que inclou peces com l'anell episcopal de marfil, el bàcul, l'homilia de la coronació del rei Joan Carles I, el rosari de Joan Pau II i la seua màquina d'escriure.
El regidor de Cultura, Alejandro Clausell, ha assegurat que "amb la presentació de la nova identitat corporativa i la finalització del projecte tècnic, Burriana seguix apostant per posar al servici dels seus ciutadans el patrimoni i una de les figures més rellevants de la història de la ciutat". També ha defés que l'edifici es convertirà en "unes dependències modernes, eficients i completament accessibles per a enriquir la nostra oferta cultural i turística".
Ciutat de Museus i desbloqueig del Museu de la Taronja
L'actuació s'emmarca en la iniciativa municipal Ciutat de Museus, amb la qual el consistori ha dit haver desbloquejat la situació administrativa del Museu de la Taronja després de 14 anys tancat, assumint la seua gestió directa per a garantir la seua reobertura. A això se sumen les ajudes anuals dirigides a la rehabilitació de façanes modernistes, amb les quals l'Ajuntament ha afirmat que busca protegir i difondre el patrimoni cultural i històric de Burriana.
L'alcalde, Jorge Monferrer, ha assenyalat que en esta legislatura s'han desbloquejat projectes paralitzats i ha defés que l'objectiu és continuar projectant una "Ciutat de Museus" de referència nacional. Respecte al museu, ha destacat que el disseny representa amb fidelitat i màxima dignitat la figura de Tarancón i ha subratllat el seu paper com a representant de l'Església i el seu paper decisiu en l'arribada de la democràcia.