Les Falles seguixen estenent el seu esperit molt més enllà de la capital valenciana. Enguany, un dels exemples més singulars es troba en el xicotet municipi de El Toro, on s'alçarà el monument faller situat a major altitud de tota la Comunitat Valenciana. Segons ha destacat l'alcalde, José Arenes, el principal tret que convertix esta cita en una cosa única és la seua ubicació: “Esta falla es planta a 1.040 metres d'altura. No n'hi ha una altra més alta en el territori valencià”.
Ubicat en plena comarca de l'Alt Palància, este poble de muntanya celebrarà per tercer any consecutiu la seua particular festa fallera amb una plantà que tindrà lloc el pròxim divendres 13 de març a les 11.00 hores. La iniciativa partix de mares i pares d'alumnes del col·legi públic del municipi, que impulsaren esta celebració inspirats per l'origen valencià de molts dels veïns.
La jornada festiva inclourà activitats en ambient faller i gastronomia tradicional. Les veïnes del municipi s'encarregaran de preparar bunyols per a completar la celebració, que culminarà en la cremà del monument. A més, l'edició d'este any incorporarà un guinyo a les baixes temperatures habituals en esta zona de muntanya. “Toca encendre la festa i cremar la falla. I tot això en bunyols de carabassa, figa i plàtan, que les nostres mestresses de casa s'encarregaran de cuinar perquè la festa siga completa”, ha assenyalat el primer edil.
Les Falles també viuen amb força a Castelló
Encara que la imatge més internacional de les Falles està lligada a València, la festa josefina també té una forta presència en diversos municipis de la província de Castelló. Localitats com Burriana, Benicarló, la Vall d'Uixó, Almenara, Segorbe o Bejís mantenen viva esta tradició cada mes de març.
Entre elles destaca especialment Burriana, considerada la capital fallera de la comarca de la Plana Baixa. Allí les festes començaren oficialment el 15 de febrer en el pregó protagonitzat per Sergio Blanco i Claudia Dolz. Des d'aleshores, la ciutat ha anat celebrant distints actes com la inauguració de l'Exposició del Ninot o la Macrodespertà del 8 de març,
La recta final de les festes es concentrarà, igual que en la capital valenciana, entre el 15 i el 19 de març amb la plantà dels monuments, mascletaes, la Nit del Foc el dia 18 i l'Ofrena de flors el dia de Sant Josep, abans de la tradicional cremà. No obstant això, cada localitat castellonenca viu les Falles amb matisos propis. Per eixample, en Segorbe, la Falla Plaça Almudí es planta després que acaben les festes en València, traslladant l'ambient faller al mes d'abril.
Inclús en pobles menuts la tradició es manté viva. En Bejís, per exemple, les dones del municipi elaboren cada any un monument que es planta en el carrer Mare de Déu del Loreto i que cremarà el dia de Sant Josep. Es tracta d'una tradició que supera ja les dos dècades.
En este context, la xicoteta falla de El Toro s'ha convertit en una de les celebracions més singulars del mapa faller. No només per la seua grandària o el seu origen veïnal, sinó per la seua ubicació: un monument faller que crema a més de mil metres d'altura i que demostra que l'essència de les Falles pot prendre inclús en el més alt de la muntanya.