L’Alcora porta a Fitur la Reial Fàbrica del Comte d’Aranda com un dels seus grans actius patrimonials

El municipi avança en la recuperació del conjunt històric en el camí cap al seu 300 aniversari, que tindrà lloc en 2027

Guardar

Presentació de l'Alcora a Fitur
Presentació de l'Alcora a Fitur

L'Ajuntament de l'Alcora ha posat en valor en Fitur la Real Fàbrica del Comte d'Aranda com un dels principals pilars de la seua estratègia turística i cultural. L'acte ha estat encapçalat per l'alcalde, Samuel Falomir, i el regidor de Cultura, Patrimoni i Turisme, Carlos Esteban, els qui han subratllat la importància d'este enclavament històric com a símbol del passat, el present i el futur del municipi.

Durant la presentació, han destacat, a més, el paper de la Real Fàbrica del Comte d'Aranda com a origen del clúster ceràmic de la província de Castelló i com a element vertebrador del relat turístic de l'Alcora. “La Real Fàbrica no és sol patrimoni; és identitat, és indústria i és projecció exterior”, ha assenyalat l'alcalde, remarcant la seua rellevància històrica i la seua vigència actual.

Un dels punts centrals de l'acte ha sigut l'exposició del projecte de recuperació de l'edifici fundacional de la Real Fàbrica, construït entre 1726 i 1727, un dels espais patrimonials més emblemàtics de l'immoble.

Esta actuació compta amb una subvenció de 3,3 milions d'euros procedents del programa estatal del 2% Cultural, la qual cosa la convertix en l'ajuda més elevada concedida en la Comunitat Valenciana dins d'este programa i en la més alta a nivell nacional des de 2019.

El projecte, que s'executarà a partir de 2026, permetrà una rehabilitació integral de la nau fundacional i el seu pati i donarà lloc a un centre d'interpretació i espai cultural destinat a explicar el naixement de la Real Fàbrica i el seu paper com a primera fàbrica integrada d'Espanya i com a referent de la ceràmica europea del segle XVIII.

En el marc de l'esdeveniment, també s'ha destacat que la Real Fàbrica està despertant un creixent interés fora de les nostres fronteres, amb la visita de professionals, representants del sector ceràmic i de l'àmbit acadèmic procedents de diferents països, atrets pel valor històric i simbòlic d'este enclavament com a origen d'una indústria amb projecció internacional.

Carlos Esteban ha assenyalat que “la Real Fàbrica és un actiu estratègic que connecta patrimoni, ceràmica i turisme, i que permet explicar l'Alcora des d'una mirada sòlida, amb identitat pròpia i amb projectes de futur”. En este sentit, ha remarcat que este
interés internacional reforça el posicionament del municipi com a referent cultural i ceràmic.

L'acte ha servit també per a contextualitzar el procés de recuperació iniciat en 2017, que ha permés obrir al públic espais com la Nau dels Forns i que continua actualment amb el condicionament de la Nau BIC, concebuda com un gran espai polivalent per a activitats de molt diversa índole.

El llegat ceràmic de l'Alcora es completa amb el seu Museu de Ceràmica, un espai clau per a comprendre l'evolució de la tradició ceràmica del municipi, des de la terrisseria i la producció històrica de la Real Fàbrica fins a la ceràmica contemporània. I s'estén
també a l'espai urbà, on els murals ceràmics integrats en carrers i places convertixen el passeig per l'Alcora en una experiència cultural a l'aire lliure, mostrant com la ceràmica forma part del dia a dia del municipi i dialoga de manera natural amb el seu entorn.

Amb la seua presència en Fitur, l'Alcora ha reforçat la seua aposta per un model turístic basat en la identitat, el patrimoni i la qualitat, situant la Real Fàbrica del Comte d'Aranda com una peça clau de la seua estratègia de projecció exterior i com un dels grans referents culturals i turístics del municipi, en el camí cap a la commemoració del seu 300 aniversari en 2027.

Destacats