La Generalitat ha celebrat el taller Introducció a la Nova Bauhaus Europea a la Comunitat Valenciana, una iniciativa organitzada conjuntament per la Direcció General de Fons Europeus, dependent de la Vicepresidència Segona i Conselleria de Presidència, i la Direcció General d'Infraestructures Educatives de la Conselleria d'Educació, Cultura i Universitats.
L'encontre ha tingut com a objectiu donar a conéixer els objectius d'este projecte europeu i fomentar la seua aplicació en el territori valencià. Segons la Generalitat, la Nova Bauhaus Europea promou la transformació dels espais que vivim a partir de tres principis: sostenibilitat, inclusió i qualitat estètica.
Un projecte europeu centrat en sostenibilitat i inclusió
La iniciativa, impulsada per la Comissió Europea, ha buscat integrar eixos valors en el disseny d'edificis, espais públics i entorns urbans, amb la finalitat d'afavorir solucions que milloren la qualitat de vida de les persones.
La Generalitat ha assenyalat que la proposta planteja una nova forma d'abordar reptes vinculats amb la transició ecològica, la cohesió social i la transformació dels entorns construïts, mitjançant la col·laboració entre administracions públiques, professionals i ciutadania.
En la inauguració, la directora general de Fons Europeus, Rocío Pont, ha destacat la importància d'este tipus d'encontres, que han permés aprofundir en els principis de la Nova Bauhaus Europea i reflexionar sobre "com incorporar-los a les actuacions i projectes de la Generalitat, amb l'objectiu que tinguen un impacte positiu en les polítiques públiques".
Pont ha subratllat que la Nova Bauhaus Europea va més enllà de les qüestions relacionades amb el disseny o l'arquitectura d'una infraestructura o actuació concreta. "Es tracta de fer un pas més enllà i veure com els nostres projectes es relacionen amb l'entorn, tenint en compte també la sostenibilitat i el seu impacte social", ha assenyalat.
A més, ha defés que estos criteris han d'incorporar-se des de les primeres fases de disseny de qualsevol projecte constructiu, de manera que formen part del seu plantejament des de l'inici, i ha incidit en la necessitat de traslladar la filosofia de la Nova Bauhaus Europea al conjunt de les polítiques públiques de la Generalitat.
El projecte educatiu de Fanzara, entre els exemples exposats
Per la seua part, el director general d'Infraestructures Educatives, José María Larena, ha destacat la col·laboració del seu departament en la implantació i desenvolupament de la Nova Bauhaus Europea a la Comunitat Valenciana, amb la selecció del projecte de reposició de l'aulari de Fanzara, pertanyent al CRA Espadà-Millars.
"Es tracta d'un centre educatiu rural agrupat, en línia amb la política de la Conselleria d'Educació, Cultura i Universitats d'afavorir els municipis en risc de despoblament. Actualment tenim en marxa el contracte de redacció del projecte bàsic i d'execució, el lliurament del qual està previst pròximament i contempla els requisits establits per la Nova Bauhaus Europea. Precisament per això, este projecte ha sigut seleccionat per a rebre finançament de fons europeus", ha explicat.
Larena també ha apel·lat a la implicació dels professionals en el desenvolupament d'esta iniciativa, sense perdre de vista l'eficiència en la gestió dels recursos públics. "És important impulsar els principis de la Nova Bauhaus Europea, però també garantir l'eficiència de la despesa pública i avançar en la simplificació administrativa. Hem d'evitar la incorporació de requisits o procediments addicionals capaços de generar més càrregues i complexitat en la tramitació posterior, ja que podrien ralentir la seua implantació efectiva", ha assenyalat.
Més de 80 participants a la Ciutat Administrativa 9 d'Octubre
L'organització del taller, celebrat en el saló d'actes de la Ciutat Administrativa 9 d'Octubre de València, s'ha emmarcat en el Programa d'Assistència Tècnica de la Nova Bauhaus Europea per a autoritats de gestió, que compta amb el suport de la Direcció General de Política Regional i Urbana de la Comissió Europea (DG REGIO).
Esta assistència tècnica ha tingut com a objectiu reforçar el coneixement i la capacitació sobre els principis de la Nova Bauhaus Europea i facilitar la seua incorporació a les polítiques, projectes i iniciatives que es desenvolupen a la Comunitat Valenciana.
El taller ha reunit més de 80 representants d'administracions locals, universitats, col·legis i associacions professionals, entitats del tercer sector i organitzacions relacionades amb la sostenibilitat, l'accessibilitat, la participació ciutadana, l'arquitectura, l'urbanisme, la cultura, la innovació social, la construcció i l'economia circular.