L'homenatge de Castelló pels seus 775 anys: deu noms que ja formen part de la seua història

L'aniversari reunix escriptors, esportistes, col·lectius festius i institucions vinculades a la història recent de la capital de la Plana

Guardar

Actos por el 775 aniversario de Castellón
Actos por el 775 aniversario de Castellón
Afegeix CastellóExtra.com com a font preferida de Google de forma gratuïta. Mantén-te informat amb les últimes notícies d'actualitat.
Activar ara

Castelló complix 775 anys i ha decidit celebrar-ho mirant a les persones que han deixat empremta a la ciutat. No sols als qui apareixen en els llibres d'història, sinó també a noms que, des de la cultura, les tradicions, l'educació o el seu compromís amb Castelló, han contribuït a construir la ciutat que hui coneixen els seus veïns.

El Saló de Plens s'ha convertit este dissabte en l'escenari d'eixe homenatge. Deu persones i entitats han rebut el reconeixement en un dels actes centrals d'este aniversari, amb noms tan coneguts com l'escriptor Eloy Moreno i l'humorista Carlos Latre, a més d'altres protagonistes la relació dels quals amb Castelló s'ha construït al llarg de dècades.

La cerimònia ha deixat noms propis, records i diverses històries darrere dels qui, d'una manera o una altra, han ajudat a escriure els últims capítols dels 775 anys d'història de Castelló. Però la celebració no s'ha quedat entre les parets de l'Ajuntament.

Carlos Latre y Begoña Carrasco encienden la mascletà en el 775 aniversario de Castellón
Carlos Latre i Begoña Carrasco encenen la mascletà en el 775 aniversari de Castelló

Després de l'acte institucional, Castelló ha portat l'aniversari als seus carrers amb música, tradició i pólvora. En la Plaça Major, la Banda Municipal, dirigida per José Vicente Ramón Segarra, ha posat so a la jornada amb la interpretació de la Marxa de la Ciutat, mentres la Colla de Dolçainers i Tabaleters ha afegit el toc més tradicional amb el Bolero de Castelló.

A més, el tradicional volteig de campanes ha donat pas al baluern de la pólvora. La plaça Cardona Vives ha sigut l'escenari d'una mascletà commemorativa a càrrec de Pirotècnia del Mediterrani, que ha omplit el centre de Castelló de soroll, fum i eixe ambient tan lligat a les celebracions mediterrànies.

El nou rostre que entra a la Sala d'Il·lustres de Castelló

L'alcaldessa, Begoña Carrasco, ha presidit la cerimònia i ha subratllat que “Castelló és, després de 775 anys, la imatge de la seua gent, la suma del que vam ser, del que som i serem”. A més, també ha assenyalat que el Saló de Plens s'ha convertit en un “altaveu i espill” dels valors, les capacitats, el talent i la dedicació "dels qui han contribuït a portar el nom de Castelló fora de la ciutat".

Entre els moments més especials ha estat també l'homenatge a Ignacio Pérez d'Heredia i Vall, el retrat de la qual ja forma part de la Sala d'Il·lustres de l'Ajuntament com a Fill Adoptiu de la Ciutat.

El regidor de Relacions Internacionals, Vicent Sales, ha destacat la trajectòria de l'homenatjat i el seu vincle amb Castelló des de la seua "vocació sacerdotal, labor acadèmica i compromís amb la Mare de Déu del Lledó". Sales també ha valorat el treball de l'autora del quadre i ha dit que Traver “és una jove artista que ha demostrat, a través de la pintura i l'art, que també es pot lluitar contra la despoblació”.

Cultura, esport i tradicions: altres noms amb segell castellonenc

En l'apartat cultural, l'Ajuntament ha reconegut a l'escriptor castellonenc Eloy Moreno, l'obra del qual ha aconseguit a lectors de nombrosos països i ha vist com 'Invisible' ha fet el salt a la pantalla de la mà de Disney. L'escriptor ha aprofitat l'homenatge per a mirar arrere i recordar aquells primers passos a Castelló. “Sempre conteste amb orgull que vaig començar a vendre llibres als carrers de la meua ciutat".

Homenajeados por los 775 años de Castellón
Homenatjats pels 775 anys de Castelló

Al costat de Moreno, l'Ateneu de Castelló ha rebut un altre dels reconeixements en l'apartat cultural. L'entitat acumula dècades com a punt de trobada per a escriptors, artistes, investigadors i amants del pensament, i el seu president, Santiago Fortuño, ha reivindicat una cultura “oberta, plural i actualitzada”, allunyada dels "extremismes" i de qualsevol forma "d'empobriment intel·lectual".

En l'àmbit esportiu, el Consistori ha homenatjat a Pablo Hernández, actual entrenador del CD Castelló i exjugador de la Selecció Espanyola. A més, també s'ha reconegut a Pablo Herrera, referent del vóley platja i figura destacada de l'esport castellonenc durant més de dos dècades.

Les festes i les tradicions han completat la llista amb Moros d’Alqueria, que celebra mig segle d'història; la Germandat dels Cavallers de la Conquesta, amb 75 anys de trajectòria; i la Colla Rei Barbut, pel seu treball per a mantindre viva la mitologia i la cultura popular de Castelló.

També han sigut distingits el Port de Castelló, la Cambra de Comerç de Castelló i la Universitat Jaume I, tres institucions vinculades al creixement econòmic, empresarial, educatiu i social de la ciutat. El reconeixement al port arriba, a més, quan s'acosta el seu 125 aniversari, mentres que la Cambra ha posat l'accent en la seua relació amb les empreses i la internacionalització i l'UJI, fundada en 1991, en el seu paper en la formació i la investigació.

Un símbol de Castelló per a recordar els seus 775 anys

Els deu homenatjats s'han emportat a casa un record creat especialment per a l'ocasió. Es tracta d'una peça de ferro dissenyada per l'artista i escultor Melchor Zapata, que reunix en una mateixa composició diversos elements estretament lligats a la història i les tradicions de Castelló: una de les conegudes 'xiquetes del bellugue', unida a un gaiato, es castell Vell i la xifra 775.

L'obra també guarda un missatge en la seua pròpia base, on apareix gravat el text ‘775 Aniversari de la Ciutat de Castelló de la Plana. 1251-2026’. La peça funciona com una xicoteta representació de la identitat de la ciutat i d'alguns dels símbols que han acompanyat a Castelló al llarg de la seua història.

No és, a més, la primera vegada que Zapata posa el seu treball al servici d'una data assenyalada per a la ciutat. L'escultor va ser també l'autor de la monumental figura de Tombatossals creada amb motiu del 750 aniversari de la fundació de Castelló.